divendres, 19 de novembre del 2010


EL DESENVOLUPAMENT DELS SENTITS


Desenvolupament Sensorial: els estímuls exteriors arriben al cervell amb percepció i mana al cervell per a que doni  resposta.

Els cinc sentits:

1. LA VISTA:
És el sentit més difícil de desenvolupar.
Al moment de néixer els ulls estan formats per poder veure, però les correccions i la retina no estan formades. Té una visió d’un 20 a 25 cm més, veu borrós.






2. L’ OÏDA:
És el primer sentit que es desenvolupa.
Des de les primeres setmanes de gestació, l’oïda és excel·lent i funciona perfectament,  el nadó quan estava a l'úter escoltava els batecs del cor de la seva mare, així com els sorolls que l’organisme matern (pulmons, aparell digestiu...).
escola també la veu de la mare que el tranquil·litza.
Cap a la setmana 22 el fetus reconeix el ritme, el soroll i la melodia,  la mare li pot cantar i parlar, perquè el fetus el sent.
 

3. EL TACTE:
Cap a la setmana 22, el fetus és sensible al tacte i es mourà sobre qualsevol pressió a l’abdomen de la mare.
A la setmana 26 apareixen les primeres línees a la mà, i aquesta sensibilitat li proporciona el plaer de xuclar-se el dit.
El sentit del tacte té el major desenvolupament a l’hora de néixer.
Si la mare es toca la panxa, el nen es tranquil·litza, i si la mare es mou molt, el nen s’inquieta.
El recent nascut té la sensibilitat tàctil a la palma de la mà, als peus i a la cara.



4. EL GUST:

Al final de l’embaràs les papil·les gustatives estan desenvolupades i permeten distingir els sabors de les substàncies que pregui la mare, i passa al líquid amniòtic a través de la placenta.
A les 22 setmanes, pot distingir el dolç de l’amarg. Els sabors que aprecia més són el dolç i l’àcid. Només alguns lactants reaccionen davant el dolç i l’amarg.
El que si s’observa és que alguns lactants reaccionen davant aliments de diferents sabors.





 


5. L’OLFACTE:
És el sentit menys desenvolupat en el recents nascuts degut a que costa més de desenvolupar. Està poc estudiat a causa de la seva dificultat d’apreciació. Amb els nens de poca edat és difícil sàpiguer si estan percebent l’olor de les coses.
És el sentit que tenen més atrofiat la major part del curs, ja que la majoria de vegades estan arrofredats, tenen mocs i el nas congestionat.
A l’escola normalment perceben bones olors; les de la cuina, el de la fruita (quan esmorzen) i el caldo que prepara la cuinera per dinar...
Això si, de vegades també hi ha males olors.
És un sentit que el tindríem que treballar més per poder descobrir i gaudir de nous, variats i aromes agradables.

10 comentaris:

  1. Hola Rosa ,m'agraden les teves explicacions dels sentits , són molt tecniques.I les imatges estan molt acertades.

    ResponElimina
  2. Hola Rosa torno a ser jo,m'agrada molt la definició del tacte conjuntament a la seva foto corresponent.que opineu noies?

    ResponElimina
  3. Bon dia Rosa m'ha agradat la teva explicació, ademes has explicat el que es el desenvolupament de tots els sentits,que demoment en els demes bolocs del grup no ho hem fet.

    ResponElimina
  4. Bon dia Rosa

    M'agraden molt les fotografies que has escollit per a fer el treball i m'agrada com has explicat el gust i l'olfacte en un llenguatge molt entenedor, dels altres sentits parles pràcticament sols de quan són fetus i està molt bé perquè entrarà a examen, ara bé com educadores no podrem treballar els sentits a nivell fetal.

    ResponElimina
  5. Hola noies torno a ser jo.
    escolteu per dillums ha d'estar penjat i per cert, amb nosaltres no va la raquel muñoz i no la maritza que sembla que va al grup de l'emma, o l'emma s'ha equivocat?
    allà va la meva proposta però hem falta veure la d'algún company més.
    m'agrada de la Rosa l'explicació que fa de l'olfacte i les fotos de la oida.
    m'agrada de la Mª Angeles l'explicació del tacte i la seva foto del gust.
    M'agrada de la Rosana la foto del tacte. ha cada una ja us he dit el perquè, siusplau dieu-me algo.

    ResponElimina
  6. Noies per a escollir podem veure com o ho han fet la resta dels companys i veure si ho tenim complert o no, hi ha grups que ho han fet molt bé i ens pot ajudar a veure quins apartats estan bén treballats perque teniem que ficar lo important però de forma completa

    ResponElimina
  7. Hola noies,quasi totes les imatges estan molt bé, personalment m'agraden totes, escolliu la que escolliu jo estiré d'acord.
    Amb el tex,estic d'acord amb la Mari Angels,el de la Tere l'olfacte,el de la Rosa el tacte i penso que l'oïda de la Mari Angels també esta bé.
    El sentit del gust de la Raquel també el trovo acertat.

    ResponElimina
  8. Hola companyes!
    He estat mirant, llegint i observant el text i les fotos de totes i je arribat a la conclusió següent;

    De la Mª Angels: el text que més m’ha agradat ha set el del gust, ja que l’explicació que ha fet és molt pareguda a la meva. I la foto que ha posat penso que també és més encertada que la meva, així doncs jo hi posaria aquesta foto.

    De la Rosana: EL que més m’ha agradat ha set que ha resumit molt els conceptes, penco que hauríem de fer unes explicacions curtes i concretes.

    De la Rosa:M’ha agradat la foto i l’explicació que ha fet del tacte, ja que penso que és molt concreta i fàcil d’entendre. La canviaria per la meva perfectament.

    De la Tere: totes les explicacions són molt encertades però penso que hauríem de fer-les més curtes, com per exemple la que ha fet del olfacte. La foto que posaria del olfacte al comentari grupal és aquesta que ha posat ella, ja que m’agrada més que la meva.

    ResponElimina
  9. Hola Rosa:

    al hora de fer el grupal, la majoria penseu que l'explicació més adequada del olfacte és la meva i per decisió masiva entenc que és aquesta la que ha d'anar al bloc.
    Pels comentaris entenc que us agrada l'explicació del olfacte meu, el de la visió de la rosana, la del tacte de la rosa i de la Mª Angeles l'oïda i les fotos: de la raquel el olfacte, de la rosana el tacte, de les meves el gust, el de la rosa la vista i el de la Mª Angeles l'oida, entenc, dons que així s'ha de fer el de grup i em disposo a montar-lo i penjar-lo així, podeu dir el que penseu si voleu.

    ResponElimina
  10. Hola Rosa, estan bé els comentaris però t'has oblidat penjar la proposta de grup!!!!

    ResponElimina